تغییر نسخه php با استفاده از فایل htaccess

فرض کنیم که شما یک cms را روی یک دامنه نصب کرده‌اید. روی سرور شما نسخه‌های مختلف php نصب شده است ولی شما دسترسی ندارید و نمی‌توانید نسخه php را از داخل پنل عوض کنید. یا اینکه مجبورید روی یک دامنه از یک نسخه php خاص استفاده کنید ولی داخل یک پوشه دیگر یک cms دیگر نصب کرده‌اید. از نظر منطقی و با استفاده از تنظیمات php manager یا php selector شما نمی‌توانید نسخه php را عوض کنید. مثلاً روی دامنه domain.com حتماً باید php 5.6 نصب باشد. ولی domain.com/test وردپرسی است که شما ترجیح می‌دهید روی آن از php 7 استفاده کنید. راه حل چیست؟ برای تغییر نسخه php چه کار کنیم؟

برای این شرایط خاص راههای زیادی هست ولی یکی از ساده‌ترین راهها استفاده از فایل htaccess است. کافیست یکی از عبارتهای زیر را داخل فایل htaccess کپی کنید و تمام.

AddHandler application/x-httpd-php56 .php
AddHandler application/x-httpd-php7 .php
AddHandler application/x-httpd-php71 .php
AddHandler application/x-httpd-php72 .php

زمان نگارش این مطلب نسخه‌های php قبل از 5.6 از دور خارج شده‌اند و آخرین نسخه هم نسخه 7.2 است. ولی طبق الگو می‌توانید این نسخه‌ها را تغییر بدهید. همانطور که می‌دانید نسخه‌های جدید php از نظر امنیت و سرعت بسیار پیشرفت کرده‌اند و توصیه ما هم استفاده از نسخه 7 به بالا است. مثلاً در وردپرس php 7 سرعت لود سایت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

البته در هاست‌های لینوکس و ویندوز ما امکان تغییر نسخه php توسط کاربر ایجاد شده است.

3 thoughts on “تغییر نسخه php با استفاده از فایل htaccess

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *