ایجاد کاربر جدید لینوکس و اعطای دسترسی به پوشه خاص

گاهی ما بر اساس نیازمان باید یک کاربر جدید لینوکس ایجاد کنیم. ایجاد کاربر جدید لینوکس یکی از کارهای ساده در لینوکس است و برای انجام آن کافی است دستور زیر را بزنیم.

adduser alireza

البته فراموش نکنیم که برای ایجاد کاربر جدید لینوکس اولاً باید کاربر روت باشیم یا اینکه جزء کاربرانی باشیم که امکان این کار را دارند. دوماً باید این کار را از طریق محیط خط فرمان یا ssh انجام دهیم. برای دسترسی به ssh اگر کاربر ویندوز هستید، توصیه ما استفاده از نرم‌افزار putty است. برای دانلود putty  می‌توانید اینجا کلیک کنید. اگر هم کاربر لینوکس هستید که نیازی به ابزار اضافی ندارید و خود ترمینال هر کدام از توزیع‌های لینوکس برای شما همان کار را به شکل خیلی بهتری انجام خواهد داد.

در کد بالا یک کاربر جدید لینوکس با نام alireza ساختیم. اما برای اینکه کاربر جدید بتواند وارد سیستم بشود باید برای آن پسوورد هم در نظر بگیریم. با کد زیر برای کاربر جدید لینوکس پسوورد می‌سازیم.

passwd alireza

در اینجا سیستم از ما یک پسوورد می‌خواهد. پسوورد را وارد می‌کنیم و اینتر را می‌زنیم. سیستم از ما می‌خواهد مجدداً پسوورد را وارد کنیم. بعد از وارد کردن مجدد، پسوورد به کاربر جدید اختصاص می‌یابد. نکته مهم اینکه وقتی پسوورد را وارد می‌کنید در سیستم چیزی مشاهده نخواهید کرد ولی پسوورد تایپ شده است.

چگونه به کاربر خود دسترسی به یک پوشه خاص را بدهیم؟

خب تا اینجا یک کاربر جدید لینوکس با پسوورد مورد نظر را ساختیم. در حالت عادی در پوشه home یک پوشه جدید با نام کاربر ما ساخته می‌شود. در کد بالا اسم پوشه ما /home/alireza خواهد بود. اما گاهی ما می‌خواهیم که پوشه‌ای که کاربر می‌خواهد با آن کار کند پوشه دیگری باشد. در این حالت باید با استفاده از کد زیر یک پوشه دیگر را به سیستم معرفی کنیم. مثلاً من می‌خواهم به جای پوشه /home/alireza از پوشه /var/www/html به عنوان پوشه پیش‌فرض استفاده کنم. برای این کار کد زیر را وارد می‌کنم.

adduser --home /var/www/html alireza

این کد باعث می‌شود سیستم کاربر alireza را با دسترسی به پوشه مورد نظر من بسازد. اما باید یک دستور هم وارد کنم که کاربر جدید دسترسی به پوشه مورد نظر داشته باشد و بتواند فایل‌های آن را ویرایش و حذف کند و فایلهای جدید در آن بسازد و آپلود کند. برای این کار دستور زیر را وارد می‌کنم.

chown -R alireza:alireza /var/www/html

تمام شد. همه مراحل همین بود.

اگر می‌خواهید یک کاربر جدید لینوکس با شرایط ذکر شده بسازید کدهای بالا را بزنید. ولی هر جا اسم alireza آمده بود با نام کاربر مورد نظر خودتان عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *